Wortelkanaalbehandeling

Soms is een gaatje zo diep dat de zenuw binnen in de tand of kies gaat ontsteken. Dan moet de zenuw uit het binnenste van de tand of kies gehaald worden.

Wat is een wortelkanaalbehandeling?

Tijdens een wortelkanaalbehandeling start de tandarts met het openen van het binnenste van de tand of kies zodat het goed gereinigd kan worden. Dit gebeurt door middel van spoelen van de holte en de kanalen van de tand of kies. Als het goed gereinigd is wordt het goed gedroogd en met rubberachtig materiaal opgevuld en afgesloten. Daarna wordt er bekeken of een vulling voldoende is, of dat er een kroon gemaakt moet worden.

De tand/kies herstelt zich vervolgens en wordt in de meeste gevallen weer zeer gezond. Soms is de ontsteking te ver ontwikkeld of te lang aanwezig en is er geen herstel na de behandeling.

Wanneer dit het geval is zullen wij samen met u de verschillende mogelijkheden bespreken.

Verdoving tijdens een wortelkanaalbehandeling

Wij verdoven altijd goed zodat een wortelkanaalbehandeling niet heel vervelend hoeft te zijn.En een enkele keer zijn extra medicijnen nodig om de ontsteking te onderdrukken.

Sluiten